Målet med kursen är att ge en grundläggande utbildning om autismspektrumtillstånd, både när det gäller teoretisk förståelse av funktionsnedsättningen och vilka praktiska konsekvenser den kan medföra i vardagen – det kan exempelvis handla om omgivningens bemötande, hjälpmedel och anpassningar.
Kursansvarig är Ulrika Aspeflo, logoped och specialpedagog, och utbildningsdagarna innehåller både teoretiska och praktiska delar. Deltagarna får bland annat lyssna på föreläsningar kring skolans styrdokument i förhållande till autismspektrumtillstånd, kartläggningar, mål, bedömningar, åtgärdsprogram och betyg. För att sedan själva i praktiska kursmoment genomföra kartläggningar, planera och tillverka undervisningsmaterial och aktiviteter. Slutligen reflekterar och diskuterar deltagarna sitt arbete i grupper under handledning av utbildningsledarna.
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Så här funkar WISC-testet