Att förstå och stötta elever med adhd kräver kunskap och medvetenhet. Genom att anpassa lärmiljön, göra eleverna delaktiga och använda tydlig pedagogik...
Förmågan att bedöma tid är viktig för en fungerande vardag, men många personer med neuropsykiatriska diagnoser har svårigheter med just tidsuppfattningen....
Många barn och unga med npf bollas runt i olika familjehem. Carolina Lindberg Wiman är aktuell med en ny bok med målet att minska risken för att barnet...
Många lärare lämnas ensamma i utredningar om särskilt stöd, vilket är en större pedagogisk stödinsats för elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen....
I ett upprop på sociala medier vädjar Jenny Häggblom om ekonomiskt stöd för att kunna skaffa en assistanshund. Hon har autism och hoppas att en hund...
Vad är föreställningsförmåga? Och hur hänger den ihop med språk, perspektivtagning och problemlösning? Det är några teman i boken ”Föreställningsförmåga...
Elever med dyskalkyli har mycket svårt att minnas, förstå och använda siffror och tal – även enklare sådana. Det påverkar ofta elevernas självförtroende...
Fortlöpande observationer av varje barns utveckling är nödvändiga för att förskolepersonal ska kunna hålla meningsfulla utvecklingssamtal med föräldrar...
KAT-kittet är ett verktyg för att samtala med barn och vuxna som har autism om hur de mår och vad de känner. Via tydliga bilder kan även den som har...