Nästa artikel
Premium Spädbarn som senare diagnostiseras med autism initierar inte lika många kommunikativa situationer med vuxna som barn utan diagnosen. Detta visar en ny studie som har undersökt kommunikativa blickbeteenden hos spädbarn.
Spädbarn har begränsade möjligheter till kommunikation med omvärlden, eftersom deras språk ännu inte är utvecklat. Blicken är dock ett av de första “verktyg” som spädbarn får kontroll över och som kan användas i interaktionen med exempelvis föräldrarna. Om mamman tittar på en katt kan barnet hänga på med sin egen blick genom att först titta på mamman och därefter på katten. Även motsatsen gäller. Spädbarnet kanske får syn på en katt på golvet och kan på så vis f
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Så här funkar WISC-testet