Nästa artikel
Premium En ny rapport från Riksförbundet Attention vittnar om ett svårt läge i skolan för elever med neuropsykiatriska diagnoser som autism och adhd. Många föräldrar uppger att deras barn är frånvarande en betydande del av undervisningstiden och att npf-kunskapen i skolan brister. För att få bukt med den kritiska situationen efterfrågar Attention bland annat nationell frånvarostatistik och obligatorisk npf-kunskap på rektorsutbildningen.
Många elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har hög frånvaro och når inte kunskapsmålen i skolan, vilket Special Nest har skrivit om återkommande, bland annat här och här. Riksförbundet Attentions nya enkätundersökning, som har besvarats av 2700 föräldrar, är ytterligare ett vittnesmål om den svåra skolsituationen för elever med npf. Här är några röster ur rapporten: ”Dottern har inte varit i skolan på 2 år. Även om hon inte är i skolan präglas te
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Så här funkar WISC-testet