Pokémon är tv-spelsserien där du samlar söta monster, som du tämjer och tränar för att låta dem kämpa mot varandra. Pokémon, som betyder fickmonster, har sedan lanseringen under mitten av 90-talet skaffat sig miljontals fans världen över. Det som en gång började som ett tv-spel till Nintendos Game Boy har gett upphov till samlarkortsspel, ett tjugotal filmer, serietidningar, plastfigurer, mjukisdjur och kolsyrade drycker.
Hjärnan bakom denna mångmiljardindustri är den 50-årige speldesignern Satoshi Tajiri, en man som påstås om att ha diagnostiserats med Asperger Syndrom. Huruvida uppgiften stämmer kan inte verifieras trots flertalet artiklar i ämnet, däremot står det klart att Tajiris specialintressen lagt grunden för en framgångssaga.
Intresserad av insekter
Han växte upp i den japanska staden Machida under 60-talets slut. En tid då Machida var allt annat än den pulserande storstadsregion och del av Tokyo som det är idag och snarare en plats där den tillbakadragne Tajiri kunde vara för sig själv och ägna sin fritid åt sitt stora intresse för insekter och småkryp. Medan andra barn drömde om att arbeta som polis eller brandman drömde den, enligt uppgift, excentriske ynglingen om en yrkeskarriär inom entomologi och av klasskamraterna fick han också smeknamnet ”Dr. Bug”.
Det stora intresset för småkryp skulle sedermera få konkurrens. Tv-spelens framväxt under början av 80-talet lockade även Taijiri under tonåren, som spenderade allt mindre tid med förstoringsglas och allt mer tid i de nystartade tv-spelshallarna. När sedan den japanska speltillverkaren Nintendo lanserade sin första spelkonsol för hemmabruk, NES, var Tajiri nyfiken på att få reda på hur den fungerade och plockade isär sitt köpta exemplar för att lättare kunna se och lära hur han skulle kunna skapa sina egna spel.
För i motsats till de flesta andra framgångsrika spelutvecklare gick Tajiri aldrig på universitet. Han studerade elektronik vid Tokyo Technical College men istället för vidarestudier valde 17-åringen att starta tidningen Game Freak, en tidning full av tips och tricks användbara i tv-spel. En av tidningens läsare hette Ken Sugimori, en illustratör och tecknare som tog kontakt med Tajiri och och ett samarbete växte fram.
Nintendo nappade
I slutet av 80-talet tog också Game Freak steget från tidning till spelutvecklare. Sugimori stod för designen och Taijiri för programmeringen. Spelet som skapades tog avstamp i Tajiris barndomssamlande av insekter och Sugimori ritade de första 151 Pokémonfigurerna utifrån Tajiris idé. Men det skulle krävas en kabel för att den allra sista pusselbiten skulle falla på plats. Tajiri har berättat att han, efter att ha sett två Game Boys som sammanlänkats, fick en vision om att användarna inte bara skulle samla de olika varelserna men också träna dem i att strida mot varandra. En idé som tilltalade speltillverkaren Nintendo och 1996 släpptes det första Pokémonspelet till Gameboy.
Succén var omedelbar och Pokémon har sedan dess varit ett av världens mest populära spel.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så fungerar adhd-medicin
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor