Nästa artikel
Premium Personer med epilepsi har en ökad sannolikhet att utveckla autism. Även deras syskon och barn har oftare autism, utan att ha epilepsi. Det tyder på att de två tillstånden har gemensam grund, enligt forskaren Heléne Sundelin.
Barnneurologen Heléne Sundelin disputerade i september i år vid Örebro universitet på en avhandling som bland annat handlar om sannolikheten att få autismdiagnos om man har epilepsi. Avhandlingen består av fyra olika studier: en om bindvävssjukdomen Ehlers-Danlos syndrom, en om cerebral pares och två om epilepsi. – Jag valde de diagnoser som jag är särskilt intresserad av och som jag arbetat med i 20 år. Som barnneurolog har jag arbetat med autismutredningar inom habilitering och in
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- "Jag är psykolog men hade inte hört talas om PDA tidigare"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Kontroversiell läkare tillbakavisar kritik mot sina metoder
- Varierande försäkringsskydd för barn med NPF
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt mer fokus på samspelet mellan funktion och miljö vid autism och adhd
- ”Många vuxna autister behandlas som femåringar”