Nästa artikel
Premium Högstadieungdomar med mycket skärmtid i vardagen – 5 timmar eller mer per dygn – är mer stillasittande, har sämre betyg och rapporterar också högre nivåer av ångest. Det visar en ny avhandling från Gymnastik- och idrottshögskolan. ”Det är uppenbart att skärmen mer eller mindre tar över vissa ungdomars liv och därför tränger bort och påverkar andra viktiga aktiviteter”, säger forskaren Karin Kjellenberg till Special Nest.
I avhandlingen har Karin Kjellenberg, forskare vid institutionen för fysisk aktivitet och hälsa på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, studerat sambanden mellan intressanta faktorer som skärmtid, deltagande i organiserad idrott, fysisk aktivitet i vardagen, mental hälsa, kognitiv förmåga och skolbetyg hos 1000 ungdomar i högstadieåldern. – En fördel med vårt upplägg var att ungdomarna fick bära en accelerometer. Då kunde vi studera fysisk aktivitet av olika intensitet,
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet