Nästa artikel
Premium Ibland lyckas varken skolan eller hemmet erbjuda trygghet. Denna dubbla utsatthet återfinns ofta hos barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som har varit eller är placerade i familjehem eller HVB-hem. Nu ska denna grupp få ökat inflytande och bättre livskvalitet genom det nya Attention-projektet Ung Dialog.
Projektets utgångspunkt är det faktumet att barn och unga med npf är överrepresenterade vad gäller placeringar. Det finns dessutom fler faktorer att föra in i ekvationen. Barn som har problem hemma hittar ofta andrum i skolan. Barn med npf, som ofta har det kämpigt i skolan, får andrum hemma. Men barnen med npf som därtill råkar ha struliga hemförhållanden hittar sällan tillräcklig trygghet. – Det finns väldigt lite kunskap om den här dubbla utsattheten, och vilket stöd dessa
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autismdiagnos blev vändningen: ”Stolt över att jag tog mig igenom de svåra åren”
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Npf-mamman: "Autismdiagnosen kom som en krasch för mig"
- Forskning: Kamouflering vid autism leder till sänkt livskvalitet