Nästa artikel

  • Genrebild från Shutterstock.

Problem att lära sig klockan, läsa av siffror och räkna ut grundläggande tal. Det är en kort sammanfattning av diagnosen dyskalkyli. Jämfört med forskningen kring dyslexi har kunskapen om dyskalkyli länge släpat efter. Men de senaste åren har diagnosen fått mer uppmärksamhet och forskningen har intensifierats. Personer med dyskalkyli har inte bara svårt att klara skolans kunskapsmål i matematik. De känner sig även ofta dumma och får en snedvriden självbild. Special Nest har tidigare skrivit flera artiklar om dyskalkyli – här är 5 intressanta lästips.

Special Nests material bli inte inaktuellt på samma sätt som de dagsaktuella nyheter vi tar del av i det dagliga medieflödet. Du kan i stället se oss som en kunskapsbank dit du kan återkomma för att hitta artiklar om det som för tillfället är av intresse för dig. Prova på en gång genom att skriva in ett ämne som intresserar dig i sökrutan på startsidan: www.specialnest.se

Somliga av våra artiklar ligger inom Premiumformatet, vilket betyder att de är låsta och endast kan läsas av våra prenumeranter. Om du vill teckna en prenumeration kan du göra det här: http://www.specialnest.se/prenumeration

5 Special Nest-artiklar som på olika sätt berör matematiksvårigheter:

”Konstigt att dyskalkyli får så lite uppmärksamhet”​: Special Nest intervjuar logopeden Carina Ode som arbetar på logopedkliniken vid Danderyds sjukhus. Kliniken är störst i landet på dyskalkyliutredningar och tar emot patienter från hela Sverige.

"Forskaren om matematiksvårigheter:": Här intervjuas forskaren och läraren Ingemar Karlsson, som menar att matematiksvårigheter har hamnat i skymundan jämfört med dyslexi.

"Mycket skam och skuld vid dyskalkyli": En intervju med logopeden Markus Björnström som har gjort 500 utredningar av räknesvårigheter, som han menar kan smitta av sig på elevens övriga lärande.

"Kunskapen om dyskalkyli är ojämn": Hur märker man som förälder att ens barn har matematiksvårigheter? Vi ställer frågan till Björn Adler som arrangerar kurser i dyskalkyli för pedagoger.

"Vi måste prata mer om matematik": Karin Camnert, matematiklärare tillika rektor på Lunaskolan i Stockholm, berättar om ett antal elevkategorier inom npf som på olika sätt har svårt för matematik.

Kategorier: 
Skola
Annons