Många barn är borta från grundskolan i långa perioder. Nu ska regeringen tillsätta en utredning om de frånvarande eleverna, rapporterar SR Ekot.
– Det blir ett stort handikapp för den eleven och det är ett stort misslyckande för skolan i stort, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).
Skolverket senaste siffror visar att för sex-sju år sedan var 1 650 elever borta från grundskolan en månad eller längre, medan 600 elever var borta ett halvår eller längre. Man tror att långtidsfrånvaron har ökat sedan dess. Skälen till att elever inte går till skolan är olika och ofta komplicerade.
– Det är mycket svåra saker. Det kan handla om elever som under lång tid blivit utsatta för mobbning. Det kan handla om elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar men som inte har fått det stöd de behöver i tid, säger Gustaf Fridolin i inslaget.
Under våren har Skolinspektion hotat flera skolor med viten på hundratusentals kronor om de inte lyckas få tillbaka de elever inte gått till skolan.
– Vi ser skolor som lyckas locka tillbaka elever och sätta ramar för att elever kan komma tillbaka efter att ha haft en frånvaro som ibland varat i flera år. De exemplen, den tekniken, den kunskapen måste spridas i systemet och det är därför vi utser en expert att göra det, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.
Utredare blir Malin Gren Landell, barnpsykolog vid BUP, Region Östergötland.
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer