Nästa artikel
Cogmed kan tillfälligt förbättra arbetsminnet, men ger minimal till ingen långtidseffekt, enligt en ny studie från Australien.
Australiska forskare har undersökt huruvida arbetsminnesträningsprogrammet Cogmed är effektivt för lågstadieelever, och kommit fram till att det ger minimal till ingen effekt. Därför, menar forskarna, bör det inte rekommenderas som populationsintervention för arbetsminnesträning.
Studien pågick i knappt tre år och 1723 stycken 6–7-åringar deltog.
”Arbetsminnesträningsprogram som Cogmed kan tillfälligt förbättra det visuospatiala korttidsminnet. Men med tanke på förlusten av klassrumstid, kostnaden för programmet och brist på varaktig nytta, kan vi inte rekommendera populationsbaserad leverans av Cogmed” skriver forskarna i Jama Pediatrics.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån