Nästa artikel
Premium Öka studiemotivationen, skapa ett positivare klimat i klassrummet och ändra elevernas negativa inställning till prov. Det är några målsättningar med beteendedesign i skolan. ”Det handlar inte om att ersätta pedagogiken utan om att få den att fungera bättre”, säger läraren Mark Siegbahn som är aktuell med en bok i ämnet.
Idrottsläraren Mark Siegbahn drog 2014 igång projektet Hjärna-Puls-Glädje vid Drottninghögsskolan i Helsingborg, vilket Special Nest tidigare har berättat om. Bakgrunden var att skolan under lång tid hade dragits med låga studieresultat, hög personalomsättning och ett högt antal anmälningar om hot och våld. Projektet gick i korthet ut på att införa mer organiserad fysisk rörelse under skoldagen utöver den schemalagda gymnastiken, till exempel på rasterna där det annars ofta up
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Så här funkar WISC-testet
- När motorn saknas - om ADD
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips