Nästa artikel
Hur ser det egentligen ut med tidiga specialpedagogiska insatser i olika länder? En ny kartläggning av särskilt stöd och tidiga insatser presenterar fallstudier av nio olika utbildningssystem.
Under kursen ”Områdesöversikt över internationell forskning”, en del av masterprogrammet i specialpedagogik på Stockholms universitet, genomförde en grupp studenter förra hösten fallstudier av särskilt stöd och tidiga insatser.
På uppdrag av Skolkommisionen undersökte de nio utbildningssystem i olika länder. De länder som ingick i undersökningen var Australien, Finland, Kanada, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Skottland, Tyskland och USA.
Studien presenteras som en del av den nya Working Paper-serien som startades i våras, där presenteras löpande aktuell forskning som bedrivs vid specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Förslaget: Extra undervisning i mindre grupper ska lyfta elever