Från och med i år ändras kriterierna för att få SIS-medel. Nu är direktivet att ansökningarna om SIS-medel ska ha målet att öka måluppfyllelsen eller öka kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning.
Bidragen för särskilda insatser, så kallade SIS-medel, delas ut till skolhuvudmän, som ansöker om ekonomiskt stöd för att genomföra ett utvecklingsprojekt. Projekten ska ha målet att utveckla en lärsituation som är tillgänglig och där elever och vuxenstuderande kan känna delaktighet, oavsett funktionsförmåga.
– Dessa satsningar är viktiga, självfallet för de elever och vuxenstuderande som har en funktionsnedsättning. Men satsningarna är också viktiga för skolans samlade miljö och utveckling eftersom vi menar att insatser för de som har de största behoven påverkar skolan positivt för alla elever, säger Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör Greger Bååth i ett pressmeddelande.
Nytt för i år är att förskolor igen kan söka SIS-medel. Därför öppnar Specialpedagogiska skolmyndigheten en ny ansökningsomgång den 15 februari till 29 april för enbart förskolor.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Ett gott liv för autister – hur ser det ut? Unik forskning på gång
- Snabbkurs i autism och adhd – här är 7 läsvärda Special Nest-listor
- Autism under småbarnsåren – så kan förskolan göra skillnad
- Ny forskning om motorisk förmåga hos barn med autism
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Så här funkar WISC-testet