Nästa artikel
Premium Genom att vara lyhörd och flexibel under lektioner kan lärare stärka relationen till sina elever och skapa ett bättre undervisningsklimat. Det menar författarna bakom boken ”Pedagogisk takt”. Special Nest ringde upp lärarna Anna Ehrlin och Birigtta Altun för att ta reda på mer om pedagogisk taktkänsla och hur det kan fungera i praktiken.
De flesta lärare har troligtvis någon gång haft lektionspass där situationer har uppstått som har gjort att deras undervisning, hur noggrant den än har planerats, inte alls har blivit som de hade tänkt sig. Kanske har det varit svårt att fånga elevernas intresse, kanske har det uppkommit något som eleverna hellre har velat prata om. Tillfällen som dessa är exempel på när lärare har användning av en pedagogisk taktkänsla. I boken Pedagogisk takt beskrivs hur pedagogisk taktkänsl
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Rustar unga vuxna med npf för arbetslivet: ”Ganska hoppfull på sikt”
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Så här funkar WISC-testet
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom