Nästa artikel
Premium Elever med språkstörning känner sig otillräckliga och är oroade över att bli missförstådda och dumförklarade, vilket kan medföra att de undviker att be om hjälp. Det visar en unik intervjustudie som är en del av ett större pågående forskningsprojekt vid Linköpings universitet om skolsituationen och måluppfyllelsen bland elever med språkstörning. "Ett bra första steg är att prata med eleven om vad som är svårt", säger forskaren Anna Ekström.
Siffror pekar på att utvecklingsrelaterad språkstörning* förekommer hos 5-8 procent av alla barn i förskoleåldern, men trots att diagnosen alltså är förhållandevis vanlig finns idag knappt någon forskning alls om skolupplevelsen och måluppfyllelsen bland elever med språkstörning. För att täppa till denna kunskapslucka pågår just nu ett unikt forskningsprojekt vid Linköpings universitet där forskare på olika sätt studerar skolsituationen för denna elevgrupp. Forskaren Ann
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Psykiaterns bästa tips – så kan föräldrar med egen npf-diagnos hantera vardagen: "Att förmedla sina behov kan vara svårt"
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Ätstörningar kopplas till autismspektrumtillstånd
- Hjälpmedel för att hitta stressfaktorer och förebygga utbrott