Nästa artikel
Premium Elever som misslyckas i skolan mår allt sämre och dör senare i högre grad av självmord och drogrelaterad dödlighet än unga med goda studieresultat, det visar ny forskning av Björn Högberg vid Umeå universitet. Han forskar om skolans betydelse för elevers hälsa och har jämfört tre miljoner elevers betyg med olika vårdsregister. "Elever spenderar väldigt mycket tid i skolan och påverkas av att skolan rangordnar dem i bra eller dåliga", säger han.
– Jag sökte forskningspengar för att studera skolans roll för förändring i psykisk hälsa bland unga i Sverige och har tittat på det från 1990-talet fram till idag. Mycket tyder på att den psykiska ohälsan och diagnoserna ökat, framför allt när det gäller depression och ångest. Här ryms elever med npf, även om jag inte har tittat specifikt på den gruppen, säger Björn Högberg. Björn Högberg är lektor vid institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet och hans dok
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Så här funkar WISC-testet
- När motorn saknas - om ADD
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"