Nästa artikel
Premium Den bristande npf-kompetensen i skolan är en omdebatterad fråga. För två år sedan presenterade bland annat Karolinska institutet en studie som visade att majoriteten av lärarna saknade kunskaper om npf. Nyligen kom regeringen med ett förslag om ökat fokus på npf-kompetens inom landets lärarutbildningar.
– Man räknar med att ett till två barn i varje klass har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Dessa barn måste lärarna ha kompetens att kunna möta, både för lärarnas skull men framförallt för att alla barn i svensk skola ska ha förutsättningar att klara av sin skolgång, säger Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, till Special Nest. Matilda Ernkrans berättar att förslaget innebär nya examensmål i lärarutbildningarna, vilket ren
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Så här funkar WISC-testet