I tyska Aachen har en gymnasieskola infört flextid för eleverna. Sedan februari har rektorn Wilfried Bock anpassat skolschemat till pubertetens sovrytm, och eleverna väljer själva om de vill börja klockan 8 eller klockan 9. Det skriver Skolvärlden.
I en enkät inför försöket i skolan angav ungefär hälften av alla elever att de skulle komma senare om de fick. Men nu är det mellan 80 och 85 procent som inte kommer till skolan förrän klockan nio.
För att se hur de friare sovtiderna påverkar eleverna har professor Till Roenneberg samlat in aktivitets- och sovinformation från 49 elever och har låtit 150 elever föra sovdagböcker med uppgifter om vikt, längd, sömn och skolstart. Resultatet ska presenteras senare i år.
Skolan praktiserar sedan länge den så kallade Dalton-idén att låta eleverna ta ansvar för sin planering och inlärning själva. Eleverna har tid till fritt förfogande då de får arbeta hemma, i grupper, med internet eller genom att fråga en lärare som står till förfogande. Den som vill kan flytta studietiden till håltimmar, i stället för att hänga omkring då.
Kronotyp-teorin
Försöket med flextid bygger på teorin om att alla människor har sin egen kronotyp, vilket betyder att de har olika lätt att gå upp på morgonen och orkar vara uppe olika länge på kvällen. Man skiljer mellan extremerna den tidiga lärkan (sover 21:00-5:00) och (natt-)ugglan (sover 5:00–13:00), men de flesta ligger däremellan.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer