Nästa artikel
Premium Lärare behöver kunna förstå elevers funktionsförmågor, kartlägga deras svårigheter och hitta rätt anpassningar. Det menar läraren Ann Lindgren och psykologen David Edfelt som tillsammans med kollegor har skrivit de nya böckerna ”Specialpedagogik i skola & klassrum”, en för lärare och en för skolledare. I en intervju med Special Nest beskriver de hur Kollen-modellen kan bidra till ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt i skolan.
– Lärare saknar kunskap om npf och nedsatta funktionsförmågor. De är frustrerade medan eleverna far illa. Därför behöver lärare och skolledare förståelse inför vad det är som inte funkar för eleverna i skolan och verktyg för att göra något åt det, säger Ann Lindgren. – Många elever når inte målen i skolan, det handlar både om elever som har någon npf och om elever som har svårt med inlärningstakten. Vi är övertygade om att fler skulle nå målen om de fick hjälp o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet