Nästa artikel
Premium Lärare behöver kunna förstå elevers funktionsförmågor, kartlägga deras svårigheter och hitta rätt anpassningar. Det menar läraren Ann Lindgren och psykologen David Edfelt som tillsammans med kollegor har skrivit de nya böckerna ”Specialpedagogik i skola & klassrum”, en för lärare och en för skolledare. I en intervju med Special Nest beskriver de hur Kollen-modellen kan bidra till ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt i skolan.
– Lärare saknar kunskap om npf och nedsatta funktionsförmågor. De är frustrerade medan eleverna far illa. Därför behöver lärare och skolledare förståelse inför vad det är som inte funkar för eleverna i skolan och verktyg för att göra något åt det, säger Ann Lindgren. – Många elever når inte målen i skolan, det handlar både om elever som har någon npf och om elever som har svårt med inlärningstakten. Vi är övertygade om att fler skulle nå målen om de fick hjälp o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Så här funkar WISC-testet