Nästa artikel
Premium Allt fler elever tas emot i den anpassade grundskolan, trots att den sedan 2011 enbart är avsedd för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Idag går 17 000 elever inom skolformen – en ökning med hela 87 procent sedan 2013, enligt Skolverkets nya rapport. Samtidigt pekar statistik på att allt fler elever har större stödbehov än tidigare. "Vi vet inte vad utvecklingen beror på, men vi följer den noggrant", säger Anders Widholm på Skolverkets analysavdelning.
Anpassad grundskola är en skolform för elever som till följd av en intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte bedöms klara att tillgodogöra sig utbildningen i den vanliga grundskolan. Tidigare gick även elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning inom denna skolform, men efter att skollagen ändrades 2011 tar den anpassade grundskolan enbart emot elever med IF. Nu visar en kartläggning från Skolverket att andelen elever i den anpassade grundskolan har skjutit i höjden.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”När livet inte blir som man har tänkt sig”
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"