Special Nests material bli inte inaktuellt på samma sätt som de dagsaktuella nyheter vi tar del av i det dagliga medieflödet. Du kan i stället se oss som en kunskapsbank dit du kan återkomma för att hitta artiklar om det som för tillfället är av intresse för dig. Prova på en gång genom att skriva in ett ämne som intresserar dig i sökrutan på startsidan: www.specialnest.se
Somliga av våra artiklar ligger inom Premiumformatet, vilket betyder att de är låsta och endast kan läsas av våra prenumeranter. Om du vill teckna en prenumeration kan du göra det här: http://www.specialnest.se/prenumeration
Fyra Special Nest-artiklar om undantagsbestämmelser vid betygssättning:
"Ett undantag att lyckas": Ett reportage om Pys-paragrafen, en bestämmelse i skollagen för att personer med funktionsnedsättningar ska ha samma möjlighet att lyckas som alla andra.
"Lärare måste våga tro på sitt eget omdöme": För att en elev med funktionsnedsättning ska lyckas behöver lärare anpassa hela processen för att motverka konsekvensen av funktionsnedsättningen. Då krävs att lärare vågar tolka och värdera kunskapskraven i stället för att fastna i styrdokumenten. Det berättar SPSM:s rådgivare Lennart Rådbrink och Wern Palmius i denna artikel.
"Man får aldrig tillämpa PYS i stället för att sätta in särskilt stöd”: När alla sorters särskilt stöd har testats och betyget ändå inte kan uppnås kan enstaka delar av betygskraven pysas. Inte tidigare än så. Det berättar juristen Mikael Hellstadius i denna intervju.
"Skollagen Del 3 – PYS": Ännu en Special Nest-intervju med Mikael Hellstadius där han berättar om varför "pysande" kan innebära en björntjänst för eleverna.
Populärt innehåll idag
- Läkaren: Elevers frånvaro kan bero på utmattningssyndrom
- Forskning: Autistiska mår bra av att umgås med andra autistiska
- Funkispappans råd: ”Vattna där det växer”
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån