Nästa artikel
Premium Psykologen och forskaren Malin Gren Landell skrev 2016 den offentliga utredningen “Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera” som handlade om problematisk skolfrånvaro. Idag arbetar hon som sakkunnig inom elevhälsa och skolfrånvaro på utbildningskontoret i Norrköpings kommun, men håller också i föreläsningar och fortbildningar kopplade till ämnet. Special Nest ringde upp henne för ett samtal om problematisk frånvaro.
Vad är problematisk frånvaro? – Det finns idag ingen allmänt vedertagen definition av uttrycket. Rent generellt räknas frånvaron som problematisk när en elev har varit borta en viss procentuell andel av undervisningstiden, vilket oftast påverkar skolprestationen och måluppfyllelsen. Det kan handla om sammanhängande giltig eller ogiltig frånvaro över längre tidsperioder, eller enstaka tillfällen (ströfrånvaro) som sammantaget gör att elevens frånvaro blir hög. Varför finns in
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Så här funkar WISC-testet