Nästa artikel
Premium Barn som inte kommer till ro, personal som går på knäna och barngrupper som växer. Stressen i förskolan tycks ha ökat – och drabbar både små och stora. I sin nya bok förklarar föreläsaren, författaren och stresspedagogen Maria-Pia Gottberg hur stress kan påverka barnen och vad personalen faktiskt kan göra åt stressen, trots svåra organisatoriska villkor. ”Små justeringar kan få stora effekter”, säger hon i en intervju med Special Nest.
Kunskapen om barnens psykiska hälsa och mående i förskolan är mycket knapphändig. Men Maria-Pia Gottberg, som i över tjugo år har föreläst om emotionell och social utveckling inom förskolans värld, har dock noterat en tydlig och oroande trend: förskollärare uttrycker allt oftare att barn har svårt att komma till ro och efterlyser därför verktyg och kunskap för att skapa lugn och minska stressen på förskolan. Nu är hon aktuell med boken ”Stressfri och hälsofrämjande förs
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”När livet inte blir som man har tänkt sig”
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så här funkar WISC-testet