Nästa artikel
Premium Barn som inte kommer till ro, personal som går på knäna och barngrupper som växer. Stressen i förskolan tycks ha ökat – och drabbar både små och stora. I sin nya bok förklarar föreläsaren, författaren och stresspedagogen Maria-Pia Gottberg hur stress kan påverka barnen och vad personalen faktiskt kan göra åt stressen, trots svåra organisatoriska villkor. ”Små justeringar kan få stora effekter”, säger hon i en intervju med Special Nest.
Kunskapen om barnens psykiska hälsa och mående i förskolan är mycket knapphändig. Men Maria-Pia Gottberg, som i över tjugo år har föreläst om emotionell och social utveckling inom förskolans värld, har dock noterat en tydlig och oroande trend: förskollärare uttrycker allt oftare att barn har svårt att komma till ro och efterlyser därför verktyg och kunskap för att skapa lugn och minska stressen på förskolan. Nu är hon aktuell med boken ”Stressfri och hälsofrämjande förs
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Så kan personer med autism lyckas i dejting och kärlek
- Sommarläsning del 2: Att ljuga
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- "Språkförmågan är starkt påverkad hos barn med autism"