Nästa artikel
Premium Vid Karlstads universitet pågår just nu ett forskningsprojekt som undersöker varför vissa elever med högfungerande autism verkar föredra att tala engelska framför sitt modersmål svenska. Bakom det unika projektet står Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap. Hon vill kartlägga ett fenomen som länge har varit synligt i klassrum och i vardagen, men som hittills inte har fått vetenskaplig uppmärksamhet.
Idén om ett större forskningsprojekt har växt fram genom ett antal observationer kring autism och engelska. Bland annat skrev projektets doktorand Tommy Jansson sin masteruppsats i ämnet efter att ha arbetat flera år som engelsklärare för elever med autism. I sitt klassrum såg han att vissa elever uttryckte sig mer när kommunikationen övergick till engelska. – Många elever på spektrumet verkar känna sig mer bekväma med engelska, trots att de växer upp med svenska som förstaspr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- 12 boktips inför sommaren – läs på om autism och adhd
- Siri Helle vill hjälpa människor att ta makten över känslorna
- Hitta styrkan i stallet: Så kan hästar stötta barn med autism
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- ”Små barn har större chans att lyckas”