Nästa artikel
Premium Många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism misslyckas med skolämnet idrott och hälsa. Anna Thorén har studerat varför inkluderingen misslyckas – och upptäckt att det till och med händer att idrottsläraren utestänger elever med npf från gruppen. Special Nest har intervjuat henne.
När Anna Thorén, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete, tog en titt i Skolverkets databas såg hon att ”förvånansvärt många” mellanstadieelever inte får godkänt i idrott och hälsa. En dykning i tidigare studier visade att barn med npf-diagnoser, till exempel autism och adhd, är överrepresenterade bland elever som inte uppnår godkänt betyg. – Som tidigare mellanstadielärare tyckte jag att det lät lite konstigt, säger hon och fortsätter: – Hur kan det gå till, att man
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Så här funkar WISC-testet