Fysisk träning hjälper hjärnan att lagra nya kunskaper – om den sker i rätt tid. Det skriver Forskning och framsteg.
Tesen bygger på ett experiment där 72 nederländska studenter fick sitta framför en datorskärm och se närmare hundra föremål dyka upp på en av sex möjliga positioner. Uppgiften var att minnas på vilken position de sett vart och ett av föremålen.
Direkt efteråt fick en tredjedel av studenterna träna pulshöjande spinning. En tredjedel väntade med träningen i fyra timmar, och en tredjedel tränade inte alls. Två dagar senare fick studenterna göra ett minnestest.
– Resultaten blev nästan 10 procent bättre för dem som tränade efter fyra timmar, jämfört med de andra grupperna, säger Guillén Fernández, professor i kognitiv neurovetenskap vid Radboud University i Nederländerna till Fof.
Djurförsök har tidigare visat att dopamin, noradrenalin och liknande signalämnen hjälper hjärnan att lagra minnen. Fysisk aktivitet höjer halten av dessa ämnen. Forskarna anser att den nya studien är relevant för skolan.
– Det kan vara bra att ha gymnastik några timmar efter en lektion med intensiv inlärning, säger Guillén Fernández.
Resultaten är publicerade i tidskriften Current Biology.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Rustar unga vuxna med npf för arbetslivet: ”Ganska hoppfull på sikt”
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Så här funkar WISC-testet
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom