Nästa artikel

  • Den nya boken tar bland annat upp samverkan mellan skola och hem samt teorin och praktiken bakom familjestödjare i skolan.

  • Ann-Sofie Keller är utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Lovisa Liyanage är beteendevetare och familjestödjare.

Premium Lärarna jonglerar många bollar, eleverna får inte behoven tillgodosedda och föräldrar tvingas vara stridbara superhjältar för att föra barnets talan. Det är här familjestödjaren kommer in med syftet att underlätta kommunikationen, stötta föräldrarna och därmed bädda för att eleven ska lyckas i skolan. Rektorn Ann-Sofie Keller och beteendevetaren Lovisa Liyanage är aktuella med en bok i ämnet. "Familjestödet är lite utanför det som är skolans kärnfrågor enligt lagstiftningen, men vi ser att familjestöd har gjort stor skillnad", säger duon till Special Nest.

Mycket tyder på att föräldraskapet är mer invecklat än någonsin. När barnhälsovården och familjecentralen gjort sorti kan det vara svårt för föräldrar att få stöd, inte minst om det sociala nätverket är tunt. Kontakten med skolan kan vara en stor källa till frustration, inte minst när exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller socioekonomiska svårigheter finns med i bilden.   Skrivit handbok om familjestödjare För minska avståndet mellan skolan och hemmet

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Skola
Annons