Nästa artikel
Premium Elever med dyskalkyli har mycket svårt att minnas, förstå och använda siffror och tal – även enklare sådana. Det påverkar ofta elevernas självförtroende och skapar ett ångestladdat förhållande till matte, ett ämne som många förknippar med generell begåvning. Special Nest intervjuar logopeden Carina Ode som arbetar på logopedkliniken vid Danderyds sjukhus. Kliniken är störst i landet på dyskalkyliutredningar och tar emot patienter från hela Sverige.
Innan matematiklektionen ska börja känner sig elvaårige Pelle olustig. Han försöker nöta grundläggande räknesätt som subtraktion och addition men fastnar ofta vid förhållandevis enkla övningar som hans klasskamrater avverkar långt snabbare. Ibland tycker han att han har fått grepp om siffrorna, men så märker han under nästa lektion att han inte alls minns det som han lärde sig förra gången – och känner sig återigen som ett frågetecken. Läraren ger honom extra instruktio
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem