Nästa artikel
Premium Under grundskolan och gymnasiet gick Nils Eriksson i särskoleklass – nu är han pedagogikdoktorand vid Mittuniversitetet. För Special Nest berättar han om skolåren präglade av mobbning och utanförskap, utvecklingsstörningsdiagnosen som han blev av med som vuxen och synen på sin autism.
I våras påbörjade Nils Eriksson, 27, en femårig doktorandutbildning inom pedagogik vid Mittuniversitet i Sundsvall. Detaljerna i hans kommande forskning är ännu inte spikade, men klart är att han ska fokusera på förskolebarns perspektiv på vuxna och på pedagogiken – med avsikt att göra barns röster hörda. Hans forskningsintresse för förskolan har inte uppstått av en slump. Det var just i den miljön som problemen började för Nils Eriksson, som är född och uppvuxen i Skelle
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autismdiagnos blev vändningen: ”Stolt över att jag tog mig igenom de svåra åren”
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Npf-mamman: "Autismdiagnosen kom som en krasch för mig"
- Forskning: Kamouflering vid autism leder till sänkt livskvalitet