Nästa artikel
Premium Under grundskolan och gymnasiet gick Nils Eriksson i särskoleklass – nu är han pedagogikdoktorand vid Mittuniversitetet. För Special Nest berättar han om skolåren präglade av mobbning och utanförskap, utvecklingsstörningsdiagnosen som han blev av med som vuxen och synen på sin autism.
I våras påbörjade Nils Eriksson, 27, en femårig doktorandutbildning inom pedagogik vid Mittuniversitet i Sundsvall. Detaljerna i hans kommande forskning är ännu inte spikade, men klart är att han ska fokusera på förskolebarns perspektiv på vuxna och på pedagogiken – med avsikt att göra barns röster hörda. Hans forskningsintresse för förskolan har inte uppstått av en slump. Det var just i den miljön som problemen började för Nils Eriksson, som är född och uppvuxen i Skelle
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”När livet inte blir som man har tänkt sig”
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"