– När arbetsuppgifter är tydligt specificerade och chefen ger regelbunden feedback och uppföljning ökar sannolikt trivseln för alla anställda, säger Ellen Landberg till Riksförbundet Attention.
Hon menar att det är viktigt att det diskuteras vilken typ av ledarskap som krävs för att skapa en organisation som är inkluerande. Som exempel bör en ledare som misstänker att en anställd har extra behov ställa samma frågor som till alla anställda:
– Vad behöver du för att göra ett bra jobb? Hur kan vi hjälpa dig för att du ska trivas här? Är det något jag missat?
Om det visar sig att en anställd har en diagnos behöver arbetsgivaren förstås skaffa kunskap om den aktuella diagnosen. Ellen Landberg menar dock att allt fler arbetsgivare inser att funktionsnedsättningar inte sitter i individen utan i miljön, och hoppas att frågan ”Hur ska vi göra för att du ska trivas här hos oss?” har blivit vanligare.
Ofta är det förväntningar kring sociala normer som ställer till det mest. Det kan vara i situationer som fika, kickoff eller personalfest.
– Om man inte fattar att det är de sociala normerna som väcker frustration utan tänker att det är individerna det är fel på kan fikasituationer ge grogrund för konflikter. Du behöver inte ha en diagnos som innebär att du inte tycker om att kallprata för att inte vilja delta i allt som hittas på. Jag vill inte heller leka på arbetstid, säger Ellen Landberg till Riksförbundet Attention.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan