Nästa artikel
      
    
  Premium Spädbarn härmar ofta vuxnas ansiktsuttryck. Räck ut din tunga, och barnet räcker ut sin tunga. Modern forskning visar att imitationsförmåga och inlärningsförmåga hänger ihop. Men varför är det så? Och har barn med autism alltid svårare för att imitera – och för att lära?
      Små barn med autism imiterar som regel inte i lika stor utsträckning som andra barn. De har ibland även svårt med inlärningsförmågan. Hur ser detta samband ut? Vi har talat med en av Sveriges främsta experter på området: Mikael Heimann vid Linköpings universitet, för att reda ut begreppen. Han är forskare och professor i utvecklingspsykologi, och har ägnat större delen av sitt yrkesliv åt att forska på barns imitationsförmåga, i stor utsträckning barn med autism. Mikael Heima
Liknande innehåll
          Annons
          
    
          
        
          Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
 - Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
 - Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
 - Så här funkar WISC-testet
 - Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
 - Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
 - När motorn saknas - om ADD