Nästa artikel
Premium Fokusera mer på barns kognitiva förmågor än på övergripande diagnostiska etiketter. Det är budskapet från psykologi- och pedagogikforskaren Petri Partanen som är aktuell med boken ”Att utveckla barns förmågor i förskolan”. ”En av mina viktigaste poänger är att barn med adhd och autism har en spridning i förmågor och därför inte omedelbart har samma behov”, säger han i en intervju med Special Nest.
Både i arbetet som psykolog och som forskare har Petri Partanen intresserat sig för variationen i barns exekutiva funktioner, bland annat vid med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism. Exekutiva funktioner är en psykologisk term som syftar på vår förmåga att planera, genomföra, organisera och fokusera vid olika aktiviteter och uppgifter i vardagen. De exekutiva funktionerna hänger samman med ett annat psykologiskt begrepp, självreglering, som i princip handlar o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Så här funkar WISC-testet