Nästa artikel
Premium Nu pågår ett projekt på nio skolor i Uppsala med syftet att skapa arbetsro och trygghet i skolmiljön. Fokus är rutiner och goda relationer mellan elever och lärare. Metoden är forskningsbaserad och passar bra för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger universitetslektor Martin Karlberg i en intervju med Special Nest.
Martin Karlberg är universitetslektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala Universitet, han har också arbetat både som lärare och socialarbetare. För två år sedan fick han en förfrågan från Uppsala kommun om att delta i ett samverkansprojekt mellan kommunen och universitetet för att skapa bättre arbetsro i skolorna. Då valde han ut Ibis-metoden. – Jag valde Ibis för att det hade starkast forskningsstöd och för att det är skolomfattande
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Psykiaterns bästa tips – så kan föräldrar med egen npf-diagnos hantera vardagen: "Att förmedla sina behov kan vara svårt"
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Allt fler föräldrapakter för en smartphonefri barndom bildas i Sverige