Forskningsstudien görs av Centrum för primärvårdsforskning (CPF), ett samarbete mellan Region Skåne och Lunds universitet, i Malmö. Totalt omfattar studien tusen barn, från förskoleklass upp till nian. Hälften av barnen är kontrollgrupp och den andra hälten tränar mindfulness ungefär fem minuter om dagen samt ett längre pass i veckan.
– Den psykiska ohälsan ökar bland unga och vi vill kunna förebygga. Vi vet inte om det här kommer att fungera, men vi tror det, det är vår hypotes. Vi tror också att det kan skapa lugnare klassrumsmiljö, så att det blir bättre villkor för lärarna, säger professor Jan Sundquist, som leder studien, till Dagens Medicin.
Trycket på barn- och ungdomspsykiatrin är stort och exempelvis stress, nedstämdhet och ångest kryper allt längre ner i åldrarna. I studien ingår också att kartlägga barnens psykiska hälsa. Detta kommer att göras innan minfulnessträningen inleds, efter tre månader och sedan en gång om året medan studien pågår.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Ett gott liv för autister – hur ser det ut? Unik forskning på gång
- Snabbkurs i autism och adhd – här är 7 läsvärda Special Nest-listor
- Autism under småbarnsåren – så kan förskolan göra skillnad
- Ny forskning om motorisk förmåga hos barn med autism
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Så här funkar WISC-testet