Nästa artikel
Premium Eleverna behöver må bra för att kunna prestera bra – och därför bör skolan ge eleverna verktyg för att kunna förstå och hantera sina känslor. Det menar skolkuratorn Hilda Johnsson som i boken "Skolkurator 2.0 – må bra, prestera bra" berättar om sin metod för ett hälsofrämjande arbete i klassrummen. "Att prata om psykisk hälsa i klassrummen gör att vi kan fånga upp elever som inte aktivt söker upp skolkuratorn", säger hon till Special Nest.
– Om eleverna mår bra kan de prestera bra. Det stjäl inte tid från undervisningen att ta upp psykosociala frågor i klassrummet, utan det går hand i hand. Tillsammans kan elevhälsan och lärarna göra massor för de har både psykosocial kompetens och pedagogisk kompetens och de två världarna kan mötas, säger Hilda Johnsson. När Hilda Johnsson arbetade som kurator på Vikingstad skola i Linköping mellan 2015 och 2019 hade hon först en deltidstjänst med ansvar för nästan 1000 ele
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips