Nästa artikel
Premium Eleverna behöver må bra för att kunna prestera bra – och därför bör skolan ge eleverna verktyg för att kunna förstå och hantera sina känslor. Det menar skolkuratorn Hilda Johnsson som i boken "Skolkurator 2.0 – må bra, prestera bra" berättar om sin metod för ett hälsofrämjande arbete i klassrummen. "Att prata om psykisk hälsa i klassrummen gör att vi kan fånga upp elever som inte aktivt söker upp skolkuratorn", säger hon till Special Nest.
– Om eleverna mår bra kan de prestera bra. Det stjäl inte tid från undervisningen att ta upp psykosociala frågor i klassrummet, utan det går hand i hand. Tillsammans kan elevhälsan och lärarna göra massor för de har både psykosocial kompetens och pedagogisk kompetens och de två världarna kan mötas, säger Hilda Johnsson. När Hilda Johnsson arbetade som kurator på Vikingstad skola i Linköping mellan 2015 och 2019 hade hon först en deltidstjänst med ansvar för nästan 1000 ele
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan