Nästa artikel
Premium Elevhälsan ska jobba förebyggande och hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen, men i praktiken är det framförallt akuta ärenden som hamnar på elevhälsans bord. På många håll saknas dessutom en organiserad samverkan mellan elevhälsan och den pedagogiska personalen. I en ny bok berättar gymnasieläraren och specialpedagogen Maja Lindqvist om hur lärarna i samarbete med elevhälsan kan identifiera och förebygga skolsvårigheter.
I början på december förra året publicerade Special Nest en artikel om en studie som visade att närmare hälften av barnen med autism inte når godkända betyg i grundskolans kärnämnen. En läsare kommenterade då valet av rubrik. I stället för ”många elever med autism når inte kunskapsmålen” borde rubriken ha varit ”skolsystemet lyckas inte göra kunskapen tillgänglig för elever med autism”, ansåg läsaren. Poängen var alltså (mycket riktigt) att den låga måluppfyllel
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autismdiagnos blev vändningen: ”Stolt över att jag tog mig igenom de svåra åren”
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Npf-mamman: "Autismdiagnosen kom som en krasch för mig"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem