Nästa artikel
      
    
  Premium Mammor till barn med adhd och autism bär på ett tungt individuellt ansvar för att hitta lösningar när barnens skolgång inte fungerar. Skolan bidrar heller inte med den vägledning som föräldrarna hade förväntat sig. Npf-mammor med knappa resurser har det extra tufft. Detta framgår av en ny intervjustudie från Uppsala universitet. 
      I juni lade Emma Laurin, forskare vid Uppsala universitet, fram sin avhandling i utbildningssociologi. Den har titeln Barn med diagnoser – mödrars och skolors strategier i Stockholm och handlar bland annat om hur barn till föräldrar med adhd och autism upplever, hanterar och förhåller sig till barnens skolsituation som ofta omgärdas av betydande svårigheter*. Hon har intervjuat närmare 40 mammor till barn som har adhd och/eller autism, liksom 14 rektorer på grundskolor och resursskolo
Liknande innehåll
          Annons
          
    
          
        
          Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
 - Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
 - Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
 - Så här funkar WISC-testet
 - Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
 - Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
 - När motorn saknas - om ADD