Nästa artikel
Premium Många skolor misslyckas med att bedriva en inkluderande undervisning för elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hur kan då inkludering se ut i praktiken? Forskaren Emma Leifler tittar närmare på frågan i en ny och vägledande bok. "Inkludering förväxlas ofta med integrering", säger hon till Special Nest.
Inom skolvärlden har debatten länge gått varm om fenomenet och begreppet inkludering, vilket betyder att samtliga elever oavsett funktionssätt och olikheter ska kunna trivas och tillägna sig kunskap inom den ordinarie klassrumsmiljön. För ett antal år sedan röt även politikerna ifrån. I Januariavtalet från 2019 – en politisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet – konstaterades att ”inkluderingstanken har gått för långt
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”När livet inte blir som man har tänkt sig”
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"