Nästa artikel

  • Boken "Relationer för lärande i skolan" handlar om hur skolans personal och eleverna kan utveckla sina förmågor och bygga bättre relationer.

  • "Föräldrar kan vara oroliga för sina barn och lärare kan tolka det som kritik, då är det viktigt att lyssna på föräldrarna och inte fastna i prestige", säger Björn Gíslason.

  • "Pedagoger kan jobba med emotionell vägledning och hjälpa barn att uttrycka känslor och sätta ord på dem", säger Lars Löwenborg,

  • Genrebild. Personerna på bilden har ingen relation till innehållet i texten.

Premium Goda relationer behöver inte betyda trevlig stämning och frånvaro av konflikter. I stället kan det vara de relationer som håller för motsättningar som hjälper elever och lärare att växa. Det menar Björn Gíslason och Lars Löwenborg som är aktuella med boken ”Relationer för lärande i skolan”. I Special Nests intervju ger de två psykologerna 10 tips till lärare.

– Alla barn går i skolan så det är en spegelbild av samhället. När samhället förändras så förändras också relationerna i skolan. Idag är skolan mångfacetterad och mångkulturell och rymmer mer olikheter än förr. Där är ett sammelsurium av olika människor som ska lära och fungera tillsammans och relaterandet blir intensivt mellan elever, lärare och övriga vuxna, säger Björn Gíslason som är legitimerad psykolog, föreläsare och författare. – Relationer är ett stort

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Annons