Nästa artikel
Premium Goda relationer behöver inte betyda trevlig stämning och frånvaro av konflikter. I stället kan det vara de relationer som håller för motsättningar som hjälper elever och lärare att växa. Det menar Björn Gíslason och Lars Löwenborg som är aktuella med boken ”Relationer för lärande i skolan”. I Special Nests intervju ger de två psykologerna 10 tips till lärare.
– Alla barn går i skolan så det är en spegelbild av samhället. När samhället förändras så förändras också relationerna i skolan. Idag är skolan mångfacetterad och mångkulturell och rymmer mer olikheter än förr. Där är ett sammelsurium av olika människor som ska lära och fungera tillsammans och relaterandet blir intensivt mellan elever, lärare och övriga vuxna, säger Björn Gíslason som är legitimerad psykolog, föreläsare och författare. – Relationer är ett stort
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så fungerar adhd-medicin
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån