Nästa artikel
Premium Relationen kan ofta vara svajig mellan lärare och elever med npf-diagnoser som autism och adhd, samt även med elevernas vårdnadshavare. Så hur kan lärare lyckas bättre med den sociala och emotionella biten? Här är 10 tips från socionomen Caroline Lundström, aktuell med boken ”Relationskompetens i skolpraktiken”.
1. Investera i relationen Linda Plantin Ewes forskning pekar på att elever med adhd ofta känner mindre närhet till sin lärare och de svala känslorna är ofta besvarade från lärarna. Detta påverkar samarbetet sinsemellan och skapar mer konflikter. – Läraren behöver investera mer i relationerna till eleverna med npf. Ibland kan läraren fastna i att bara se beteendet och förstår inte riktigt varför eleverna gör som de gör, säger Caroline Lundström och fortsätter: – Det kräve
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem