Nästa artikel
Premium Extra anpassningar för elever har kritiserats för att sättas in för sent, fungera dåligt och vara en rejäl börda för lärarna. Nyligen presenterades ett delbetänkande från en statlig utredning med förslag om att avskaffa extra anpassningar. I stället väntas en renässans för undervisning enskilt och i liten grupp.
Regeringen har kavlat upp ärmarna och lovat krafttag för att få svensk skola på rätt köl. Eleverna har gjort ett rekordstort kunskapstapp enligt den internationella skoljämförelsen Pisa och närmare var femte elev går ut nian utan gymnasiebehörighet. Många elever med diagnoser som autism och adhd har en kämpig skolgång, präglad av både hög frånvaro och bommade kunskapsmål. ”Stort svek” att anpassningar sätts in för sent Först, lite bakgrund. När skolpersonal, vårdna
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet