Nästa artikel
Premium Många elever med autism och adhd missar kunskapskraven och därmed en biljett till gymnasiet. En ny rapport av Skolinspektionen visar att flera granskade skolor ofta inte klarar att möta elevernas behov av extra anpassningar och att utredningar om särskilt stöd dröjer – eller uteblir. ”Huvudmännens ansvarstagande har varit svagt vad gäller att skapa en välutbyggd elevhälsa och tydliga rutiner för det här arbetet”, säger utredaren Johanna Fredman.
När en elev riskerar att missa läroplanens mål ska skolan enligt lag agera skyndsamt för att stötta eleven, bland annat genom att på olika sätt tillgängliggöra undervisningen genom så kallade extra anpassningar. Detta är mindre ingripande stödåtgärder som exempelvis visuella stöd för att strukturera skoldagen och kunna ta till sig undervisningen bättre. Om de extra anpassningarna bedöms vara otillräckliga måste läraren anmäla detta till rektorn, som ansvarar för att en utr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- När samlande blir sjukligt - om hoarding
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem