Nästa artikel
Premium Läsarfråga: Hej! Jag arbetar i en klass med 25 elever i årskurs 7. En av mina elever med npf tar väldigt mycket tid i anspråk. Anledningen är att hen har så många känslor och tankar som får ta så mycket plats och som gör att eleven oroar sig för det mesta. En oro som påverkar eleven så att hen nästan blir lamslagen av tillsynes helt obetydliga saker. Hen vill bara prata med mig. Hur kan man hjälpa denna elev att hantera och få stopp på dessa jobbiga orostankar?
Hej! En del tankar och de känslor de orsakar är verkligen jobbiga och kan få oss som människor att må så dåligt. Det som verkar lamslå en person kanske inte alls påverkar en annan. Därför anser jag att man inte ska värdera någons tankar och känslor. Det är viktigare att lära sig strategier för att hantera dem. Vissa personer oavsett npf eller inte känner känslor starkare än andra, har svårare att sätta ord på känslorna och tänker mycket. För barn och ungdomar som än
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Så här funkar WISC-testet
- När motorn saknas - om ADD
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips