Nästa artikel
Premium Debatten om bristande studiero i skolan dyker regelbundet upp, liksom förslag om att införa ordningsbetyg och öka lärarnas befogenheter att sätta gränser. Bra studiero i skolan kan istället uppnås med tydlig struktur och goda relationer. Det berättar pedagogikprofessorn Marcus Samuelsson och gymnasieläraren Tove Phillips för Special Nest.
– Diskussionen om att införa ordningsbetyg igen och att ge lärare ökade befogenheter att sätta gränser leder lätt fel när gäller att skapa lugn och ro i skolan. Forskningen visar att det istället är sådant som struktur, tydlighet, engagemang och goda relationer mellan lärare och elever som skapar lugn i klassrum, säger Marcus Samuelsson. Marcus Samuelsson är professor i pedagogik vid Högskolan Väst i Trollhättan, men är tjänstledig för att forska vid Linköpings univers
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem