Skolinspektionen har undersökt hur skolan jobbar med extra anpassningar genom att följa två-fyra elever på 15 olika skolor. Endast tre av skolorna blev utan anmärkning.
– Det behövs helhetstänk och rektorer som kliver fram. Ingen quick fix utan i stället att man stannar upp och tänker efter vad som bör göras för att det här ska bli bra, säger Ulf Pantzare, projektledare på Skolinspektionen, till tidningen Specialpedagogik.
Det som framför allt brister på många skolor är kopplingen mellan olika typer av personal, som lärare, specialpedagoger och personal inom elevhälsan. När insatser sätts in för snabbt får inte alla möjlighet att delta i besluten om vad eleven behöver ordentligt. Man kunde också se att uppföljningen av insatta åtgärder var bristfällig.
Rapporten bygger på en kvalitativ undersökning och resultatet gäller de undersökta skolorna, men det är troligt att flera skolor i landet har liknande problem.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Han vill få företagen att se styrkorna med autism
- Hon är mamma till fyra barn med npf-diagnoser
- Jonathan Hedström: Min adhd gav mig fördelar som hockeyspelare