Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar. Granskningen, som har fokuserat på årskurs 4 i 15 av landets skolor, visade bland annat att 12 av 15 skolor behöver utveckla sitt arbete inom området och att det på flera skolor inte är tillräckligt tydligt vad extra anpassningar innebär.
I webbinariet berättar Ulf Pantzare, utredare och projektledare för granskningen på Skolinspektionen, om resultaten. Vid sidan av att diskutera vad Skolinspektionen har sett ges också exempel på vilka faktorer som kan bidra till en god utveckling inom arbetet med extra anpassningar. Deltar gör även Kristina Dahlberg, undervisningsråd på Skolverket, och Anna Sjölander, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Läs också: "Skolor misslyckas med extra anpassningar"
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Så här funkar WISC-testet
- ”Borderline är ett neuropsykiatriskt tillstånd.”
- Friåkaren Jon Olsson om adhd-diagnosen: ”För mig har det varit mer positivt än negativt”
- Forskning: Taktil massage ger lindring till unga med adhd
- 12 boktips inför sommaren – läs på om autism och adhd