Nästa artikel

  • Kursplaner och målbeskrivningar inte är upplagda så att det är kunskapen i sig som är det centrala, utan mer hur man ska kunna saker och ting, menar Johan Söderlund.

  • Genrebild. Flickan på bilden har inget att göra med innehållet i texten.

Premium Johan Söderlund, överläkare och specialist i psykiatri, menar att det är framförallt skolans pedagogik och kunskapskrav som bidrar till ökningen av antalet adhd-diagnoser. ”Skolans pedagogik är otydlig och dåligt strukturerad och det gör att eleverna blir stressade", säger han i en intervju med Special Nest.

Under de tre senaste åren har andelen barn och unga som fått en adhd-diagnos ökat med uppemot 50 procent. Bland de allra yngsta, 5-9 år, ökade andelen som har fått diagnos med närmare 45 procent under motsvarande period. Det konstaterar Socialstyrelsen i en färsk kartläggning. Ökningen, som har noterats sedan Socialstyrelsen började kartlägga förskrivningen av adhd-läkemedel år 2006, visar inga tecken på att stanna av. I september skrev Johan Söderlund, överläkare och speciali

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Politik
Annons