Nästa artikel
Premium Johan Söderlund, överläkare och specialist i psykiatri, menar att det är framförallt skolans pedagogik och kunskapskrav som bidrar till ökningen av antalet adhd-diagnoser. ”Skolans pedagogik är otydlig och dåligt strukturerad och det gör att eleverna blir stressade", säger han i en intervju med Special Nest.
Under de tre senaste åren har andelen barn och unga som fått en adhd-diagnos ökat med uppemot 50 procent. Bland de allra yngsta, 5-9 år, ökade andelen som har fått diagnos med närmare 45 procent under motsvarande period. Det konstaterar Socialstyrelsen i en färsk kartläggning. Ökningen, som har noterats sedan Socialstyrelsen började kartlägga förskrivningen av adhd-läkemedel år 2006, visar inga tecken på att stanna av. I september skrev Johan Söderlund, överläkare och speciali
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Björn Rudmans bästa tips för att hantera stress vid adhd
- Unika planer på ny mottagning för autism och självskadebeteende
- Transition – för att förebygga utanförskap
- Nya tyngdtäcken ska bekämpa sömnsvårigheter
- Studiehjälp på universitetet
- Biologisk klocka även för män
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån